Myofascial release

Uit schermwiki
Ga naar: navigatie, zoeken

myofascial release gaat over het losmaken van het bindweefsel in het spierweefsel. bij self myofascial release therapie doet iemand dit zelf, door met een apparaat of voorwerp druk uit te oefenen in het weefsel. Vaak is dit een schuimrol (foam roller)

1 Wetenschappelijk bewijs[bewerken]

Er is naar self-myofascial-release (SMR), en dan met name foam rolling (FR), wat maar beperkt onderzoek gedaan.

1.1 korte termijnseffecten[bewerken]

Bewijs is er met name voor korte termijneffecten, zoals[1]

  • SMR en FR verbeteren ROM en flexibiliteit. Het is ongeveer zo effectief als statisch stretchen. Er is nog geen bewijs hoe lang de resultaten behouden blijven.
  • SMR en FR voor de wedstrijd de prestatie niet nadelig beinvloeden. Hiermee is het beter dan statisch stretchen voor een wedstrijd of training. Zeker in combinatie met een dynamische warm-up
  • SMR en FR een bijdrage kan leveren in het verbeteren van de cardio-vasculaire gezondheid op korte termijn.
  • SMR en FR na een wedstrijd als onderdeel van een hersteltraining het herstel bevorderen, met name door het verminderen van vertraagde spierpijn (DOMS, delayed-onset muscle soreness)

1.2 lange termijnseffecten[bewerken]

Op lange termijn is er beperkt en enigszins conflicterend bewijs dat SMR en FR de flexibilteit verbeteren.[1]

1.3 praktische implicaties[bewerken]

Hierdoor lijkt aannemelijk dat[1]:

  • Pre-workout: SMR en FR kunnen de flexibiliteit verhogen zonder neuromusculair vermogen en prestaties te verminderen (zoals door statisch te stretchen)
  • Korte termijn herstel: SMR en FR tussentijds op een training of een wedstrijd de terugloop in prestaties verminderen, zodat er sneller weer gepresteerd kan worden (met name met betrekking tot sprongkracht).
  • Lange termijn herstel: SMR en FR na een training of na een wedstrijd kunnen spierpijn verminderen zodat er sneller opnieuw* en vaker getraind kan worden.
  • Gezondheid: SMR en FR kunnen acute stijfheid en van de slagaders (arterial stiffness) verminderde functie van de bloedsomloop tegengaan. Dit wijst op een mogelijk gezondheideffect voor het cardio-vasculaire systeem.

2 bronnen[bewerken]

  1. 1,0 1,1 1,2 Strength and conditioning research website, www.strengthandconditioningresearch.com: foam rolling