Training geven

Uit schermwiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Het geven van trainingen

1 Omgang met mensen: Recreatief- versus Wedstrijdschermers[bewerken]

Volgens Rorik Janssen moet de training in de benadering van het individu hier geen verschil in maken. Het verschil gaat zich uiten naar aanleiding van de intrinsieke motivatie van de leerling.

In basis ga je met iedereen hetzelfde om:

  • Je biedt voor iedereen de kennis en mogelijkheden om ZICHZELF TE ONTWIKKELEN en te GROEIEN, ook als dat niet leidt tot een topsporter.
  • mensen zelf verantwoordeliik maken & zelfmanagement aanleren >> stress eruit, alleen organiseren.
  • doorbouwen op bestaande kennis (bijvoorbeeld schoolsport, dit geldt zeker bij schermers die op latere leeftijd starten met de sport).

2 Opbouw van de schermkennis[bewerken]

Volgens Rorik Jansen[citation needed]:

  • BESLISSEN (wat ga ik doen, voorbereid zijn op onverwachte dingen. >> 'Choice reaction time' is een belangrijke prestatiebepalende factor.)
  • BEGRIJPEN (wat je niet KENT kan je ook niet HERKENNEN).
    • Dit betekent dat gevorderde schermers alle technieken tot op zekere hoogte moeten kennen en oefenen, dus ook 'gek'-schermen. Uiteraard blijft focus op de sterktes van de betreffende schermer liggen)
  • VAARDIGHEID OM DE KEUZE UIT TE KUNNEN VOEREN (de gedachte = de handeling. Motorische koppeling moet zeer goed getraind zijn)
  • INITIATIEF (agreren niet reageren).


2.1 Topsportteam starten[bewerken]

Het maken van een PLOEG is een belangrijk (het belangrijkste?) onderdeel bij het starten van een topsportprogramma. Begin vanaf week 1 met TEAM-building, al snel gevolgd door een conditietest, waarbij commitment aan de PLOEG en de indiviuen wordt gevraagd om binnen een maand de doelen te verbeteren (waar noodzakelijk).

  • Neem alle organisatie rondom de topprestatie weg van de atleet. Niet meer hoeven denken over de organisatie, kosten, etc, te denken.
  • Organiseer voldoende trainingsomvan (zie hieronder).

2.2 Trainingsintensiteit topniveau[bewerken]

  • Minimaal 20 uur fysieke inspanning per week
  • Minimaal 75 5-trefferpartijen per week. Niveau van de partij is minder belangrijk dan het aantal. Het gaat om de eigen opdracht die de schermer meeneemt naar de partij, zodat hij zelf de training(niveau en intensiteit) bepaalt.