Warming-up

Uit schermwiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Opwarmen (of een warming-up) wordt doorgaans gedaan voorafgaand aan een training of sportbeoefening. Over het algemeen bestaat een warming-up uit een geleidelijke verhoging van de lichamelijke activiteit, zodat de spieren warm worden en de hartslag omhooggaat. Het is van belang om de warming-up af te stemmen op de opvolgende activiteit, zodat de juiste spieren worden opgewarmd. Ook wordt een warming-up vaak gecombineerd met stretching ook wel rek/strek oefeningen. Soms wordt stretching voor- of na de warming-up en/of tijdens de training uitgevoerd. Onderzoek heeft aangetoond dat stretching vooraf de prestaties nadelig kan beïnvloeden. Het is beter het lichaam voor te bereiden op de te leveren krachtsinspanning[citation needed][1]

1 effectieve warming-up in het schermen[bewerken]

Een goede en effectieve warming up is eigenlijk een soort intensieve en korte mini-training. De doelstelling is vooral om de spieren en het centrale zenuwstelsel te activeren/mobiliseren ter voorbereiding op een training of wedstrijd. Enkele onderdelen voor een schermwarming-up:

  • (Oefeningen met de foam roller / myofascial release)
  • Oefeningen voor de rompspieren
  • Excentrische oefeningen voor de heupspieren
  • Activatie- en mobilisatie-oefeningen
  • Plyometrische oefeningen
  • Agilityoefeningen
  • GEEN of beperkte statische rekoefeningen. De rek zorgt voor druk op de spieren, die daarop reageert door de spierspanning af te laten nemen, met als resultaat dat de spieren de eerste 30-45 minuten na de stretch veel zwakker zijn.
  • warmschermen.

2 Bronnen[bewerken]

  1. http://nl.wikipedia.org/wiki/Opwarmen_(sport)